Tweed Run Budapest 2013 ősz
2013. december 17., kedd
Kerékpár kedd - 2013 - 51.hét
KERÉKPÁR KEDD
Szerzőnk: Dörnyei András
A kerékpár ma már többnyire hobbieszköz, még akkor is, ha nagyon sokan munkába járásra (is) használják. Volt azonban olyan időszak, amikor nagyrészt munkaeszközként alkalmazták. A munkaeszközként használt kerékpárok egyik különleges alkalmazása volt a vasúti velocipéd. Ez a jármű egy egyszerű 3 vagy 4 kerekes vasúti jármű, amelyet a vezető hajt a pálya mentén a karjával és/vagy a lábával. A vasúti velocipédet George Sheffield szabadalmaztatta 1879-ben. Sheffield egy farmon élt, kb. 7 mérföldre a munkahelyétől. A farm egy rövid távolságra volt a Michigan Central Railroad-tól. George minden reggel és minden este sétált a vasútvonal mellett munkába menet és munkából jövet. Megfogant benne egy ötlet egy "kisautóra", amivel a síneken tudna közlekedni. Már 1877-ben elkészítette házi velocipédjét, amit a Michigan Central Railway vasútvonalon próbálgatott az esti órákban, mivel nem volt joga használni a síneket. Egy este talált egy törött vasúti szakaszt, egy helyi gazdaságból kölcsönkért lámpával megállította a közeledő vonatot, és ezzel megakadályozta a kisiklást, és életeket mentett. Így azonban fény derült éjszakai tevékenységére, de a vasúttársaság hálás volt az azonnali cselekvésért és a szerelvény megmentéséért, és hagyta, hogy Sheffield használja a vasútvonalat, Sőt, megkérte, hogy építsen egy másik velocipédet a társaság számára. A szabadalom bejegyzése után a velocipédből kb. 4000 darabot adtak el Amerikában és Európában mindössze 4 év alatt, és világszerte sikert aratott. Nagy előnye volt a súlya, hiszen a könnyű súly azt jelentette, hogy könnyen eltávolítható volt a pályáról, amikor az szükségessé vált. Mottó: "Időnk van, lábunk van, miért ne gyalogoljunk?
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése